Thursday, May 30, 2013

Bila nak Kawin?

Situasi 1 :

Hamba Allah : Haza, lame tak jumpa. Eh sorang je ke?
Aku : (Salam), Puan, aah lame dah tak balik sini, ye sorang. dari tempat lain td.
Hamba Allah : Itule, memilih sangat. kawin kan senang. x yah jalan sorang2. kang lama-lama kang orang kalau tengok pandang kesian macam takde orang nak pulak za oi.
Aku : (takkan aku nak cite kat kau sape yang nak kat aku kot dan kenapa aku tak nak kat dia?) 

Situasi 2 :
Hamba Allah : za, ape yang susah sangat kau nak kawin ni?
Aku : eh dah kenapa tanye camtu
Hamba Allah : takde lah, akak rasa kau ni memilih sangat ni za. nak yang kaya kot. nak yang hensem lah tu. kau jangan memilih sangat za, amik je sape yang nak. kang lame-lame kau tak dpt nak beranak sebab menopos camne. bukan muda lagi kita ni.
Aku : akak bila agaknya nak mati?
Hamba Allah : kau marah ye za akak tanye camtu?


Ape aku rasa ek time makcik ni cakap?
menyirap? OK SANGAT!
sentap dan rasa rendah diri? TAK JUGAK!
tapi yang sebenarnya aku speechless!
kau ingat aku ke yang tentukan semua tu?
tak kan le aku nak cite kenapa aku tak jadik kawin dulu kot kat sume orang.
tak kan aku nak bagi tau ape yang dah jadik dulu-dulu kat satu dunia
EH!

agak2 kau tau bile kau nak mati?
kecik je aku tengok makcik-makcik ni. 
ikutkan memang herot mulot kau aku titikkan.
soklan macam tak pecaya Allah.

tu yang aku kadang2 malas nak gi umah orang kawin.
macam takde ke soklan lain kau nak tanye.
tanye pulak tak reti nak sms ke ape ke kan

aku tak emo, sikit pun tak heran
kalau aku nak imbas balik apesal tak jadik kawin yang sebelum ni,
MEMANG SUJUD SYUKUR sebenarnya.
sapa yang tau tu tau lah.

perancangan allah tu kan yang terbaik.
apesal kau nak memekak kepochi?
tu la dia  manusia.

tak kawin kau tanye bila nak kawin
dah kawin kau tanye bila nak ade anak
dah ade anak  eh tanye pulak sorang je ke? ape tak nak tambah?
dah tambah kau cakap eh ramai anak kau ye wahhh produktif.

cuba kalau tibe2 orang tanye kau 
"EH, BILA AGAKNYE KAU NAK MATI?"
Sume kan keje tuhan, kau diam je!

:::sayerpunyerbelogler:::


hazahasan 



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...