Thursday, August 18, 2011

TATKALA SEDIH ITU DATANG






Kadangkala ada ketikanya sedih itu menjengah diri, saya mencari di mana salah dan silapnya sehingga sedih itu datang..
Sedih bila memikirkan kenapa ada manusia yang sanggup menganiayai manusia yang lain?
Sedih bila memikirkan kenapa orang sekeliling selalu lupa untuk cuba menghargai diri ini?
Sedih bila memikirkan sahabat yang  tak nak lagi memaafkan bila salam di hulur?
Sedih bila memikirkan saya selalu ada di setiap kesusahan dan kesulitan mereka di sekeliling saya, tetapi sampai ketika saya perlukan bahu dan pendengar yang setia, orang itu tak berminat nak mendengar?
Sedih bila memikirkan kebenaran yang cuba kita nyatakan sekadar untuk memberitahu perasaan kita , tetapi kebenaran itu dinafikan..
Sedih bila kita terpaksa memendam rasa demi untuk menjaga hati orang yang kita sayang..

" Janganlah bersedih wahai jiwa, sekiranya engkau beriman kepada Allah SWT, percaya kepada ketentuan qada’ dan qadarnya – hikmah tersembunyi. Jangalah bersedih wahai jiwa yang tenang, kerana bersangatan sedih itu membuatkan dirimu dinodai Syaitan. Janganlah bersedih wahai jiwa yang lara, kerana bersama engkau ialah Tuhan Yang Maha Mendengar rintihan hamba-hambanya.

Ingatlah, Allah Yang Satu itulah yang mengobarkan kemenangan insan terdahulu, yang mengatur urusan manusia sebelum-sebelumnya. Malah ada urusan mereka lebih sulit dari kita. Selalulah bersyukur dan mengingati Allah SWT."




"Berhentilah menangisi sesuatu suratan yang berlalu. Pasti ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. Usah dikenang salah lama, dan terus menghantui dalam masa depan. Hadapilah dengan senyuman..walau di dalam masih tersirat derita atas suratan lalu, sekurang-kurangnya kita masih ada iman. Percaya dan yakinlah,kita hanyalah hambaNYA..Kita hanyalah merancang,tapi sebaik-baik perancang adalah ALLAH "


Ya Allah, Engkau tuhan sekalian alam. Segala yang ada di muka bumi ini adalah dibawah kekuasaanmu. Kasihanilah diriku Ya Allah. Aku hambamu yang lemah, Aku hambamu yang lalai untuk bersyukur atas nikmat dan gembira yang kau titipkan untukku sebelum ini. Lindungi aku dari rasa sedih ini, Temukan aku dengan mereka yang menghargai aku sebagaimana ikhlasnya aku bersama2 dengannya di saat susah dan senang. Jauhkan aku dari perkara yang membelenggu aku sebelum ini. Kau tetapkanlah iman aku, Janganlah kau pesongkan hati dan iman aku setelah engkau memberi hidayah dan keinsafan. Jadikan aku hambamu yang tabah di saat dihina, dikeji, dipermainkan, diperbodohkan,dikutuk, dibenci,disihir oleh hambamu yang lain. Dugalah aku dengan dugaan yang termampu aku tanggung. Ampon kan aku atas salah dan silap aku yang terdahulu Ya Allah..... sesungguhnya aku takut.....aku sedih....aku tak berdaya...aku seorang diri...aku lemah...


till now pen off.



sayepunyerbelogler
hazahasan

1 comments:

Anonymous said...

sedeh ke kak.. cercite cercite (mode :kepoh)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...